З 24 червня до 11 липня 2016 року у Педагогічному університеті м. Краків (Польща) пройшло культурно-освітнє стажування викладачів польської мови та співробітників Центру українсько-польської співпраці Національного гірничого університету.
Стажування проводилось у рамках реалізації програми: «Підтримка полонійних осередків на Сході». Програма реалізована завдяки фінансової підтримки Уряду Малопольського воєводства (Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego), польських компаній Geobit та MCR Polska. Польські колеги покрили усі витрати, пов’язані із перебуванням наших представників на території цієї країни.
У результаті конкурсу для стажування було відібрано п’ять наших співробітників, які поділилися своїми враженнями від перебування на території Польщі. Вони також висловлюють слова щирої вдячності керівництву Уряду Малопольського воєводства, керівникам їхнього стажування від Педагогічного університету м. Кракова, а також особисто професору Роману Дичковському, Станіславу Бжезьняку та Міхалу Потемпі, які забезпечили логістику реалізації цього проекту.
Дуже приємно, що за відгуками наших польських партнерів представники Центру українсько-польської співпраці були найкращими щодо мовної підготовки та показали дуже високі результати із представлення наших методик викладання мови за програмою «Польська мова для іноземців». Окрім цього вони справили дуже позитивне враження на учасників цього заходу. Про них говорили що вони були «соціально активними та позитивно налаштованими польськомовними україночками».
Юлія Пазиніч
Розуміючи, яка стоїть кропітка наполеглива праця організаторів міжнародного стажування, для нас як для учасників стажування воно виявилося реальним подарунком долі. Окрім своєчасної можливості реалізації академічної мобільності, ми отримали нові знання та безліч яскравих позитивних вражень. Заняття проводили провідні професори Педагогічного університету в Кракові (щоденно по 5-7 годин у обладнаних сучасними технічними засобами аудиторіях з наданням нам нової відповідної методичної літератури). Лекції були присвячені тим проблемам, що хвилюють усіх викладачів будь-якої дисципліни будь-якого навчального закладу: як методологічно побудувати структуру заняття і як безпосередньо його проводити таким чином, щоб студенти були зацікавлені, максимально точно сприймали матеріал, могли його проаналізувати, оцінити та бути креативними і готовими самостійно творчо вибудовувати нові знання. Заняття проходили на підставі міждисциплінарності, поєднуючи в одній лекції питання філології, культури, риторики, психології і все це супроводжувалося філософським осмисленням сучасних людських цінностей. Заняття проводилися з максимальним задіянням усіх слухачів: робота в парах, в малих групах, написання віршів, участь у театралізованих виставах тощо.
Хочеться подякувати організаторам за екскурсії у музеї, у гори, по містечках та околицях Кракова. Це дозволило нам пізнати не лише лекційний матеріал і удосконалити польську мову, а й зрозуміти польську історію і польську культуру. Окрім цього, дякую усім партнерам – учасникам стажування з України, Білорусії, Литви, Латвії та Польщі за міжкультурну комунікацію, толерантне цікаве та живе спілкування, особливо моїм друзям, викладачам та випускникам Центру українсько-польської співпраці за гідне представлення Національного гірничого університету на європейському освітянському просторі. Притому, ми це зробили на дуже високому професіональному рівні.
Олександра Саітова
Кожного року для розширення свого досвіду та вмінь я відвідую різні тренінги, семінари, школи і курси для викладачів польської мови. Цьогоріч мені дуже пощастило відвідати згадані методичні курси для викладачів польської мови як іноземної. Протягом двох тижнів нас ознайомлювали із цікавими методами викладання, розповідали про новітні способи навчання, проведення інтерактивних занять, а також, як заохотити студентів до отримання відповідних навичок.
Кваліфіковані фахівці Педагогічного університету м. Кракова охоче ділились своїм досвідом, розповідали різні цікаві речі та секрети своєї викладацької роботи зі студентами. У кінці цього курсу ми отримали сертифікати, методичні посібники, а найголовніше «випили живильної води польської мови» із визнаного джерела знань одного із передових гуманітарних університетів Польщі.
Окрім плідної роботи над вдосконаленням своїх умінь, програма була насичена різноманітними екскурсіями, походами у гори, ознайомленням з культурою Польщі, так би мовити, «з перших вуст». Найяскравішими спогадами і незабутніми враженнями для мене було відкриття таких місць, як м. Вадовіце (рідне місто Папи Яна Павла ІІ), м. Неджіца (неймовірне місто із замком для закоханих), а також Санктуаріум (святе місце для кожного поляка). Звичайно, кожна екскурсія була неймовірною, наповненою цікавими історіями, легендами, які я буду розповідати своїм студентам на заняттях.
Дякуючи таким поїздками, ми збагачуємо свій внутрішній світ, розширюємо горизонти, дізнаємось неймовірні речі про життя видатних людей, події, котрі змінюють наші уявлення. Викладач – це людина відкрита для світу, котра вміє і охоче передає свої знання іншим.
Ксенія Юрченко, Марина Кириченко і Катерина Ларіонова
Нас усіх поєднала зацікавленість щодо методик та практичних навичок викладання мови й культури польського народу. Ми вважаємо, що дуже важливим є постійне вдосконалення свого професійного рівня, ретельне відслідковування змін у мінливій течії живої мови, що нелегко зробити, перебуваючи в іншомовному середовищі. Тому запрошення до участі в методичному семінарі, організованому Урядом Малопольского воєводства за підтримки компаній Geobit та MCR Polska на базі Педагогічного університету у м. Краків, виявилось справжнім подарунком долі для представників нашого Центру.
Широта отриманих знань перевершила всі наші сподівання. Лекції із сучасної польської мови, мовні та писемні правила, текстова редакція, орфографічно-пунктуаційні студії надали нам інформацію, що саме варто викладати бажаючим навчитися цієї мові. Курси з нових підходів до вивчення польської мови як іноземної, культури живого спілкування, театральних форм навчання, бібліотерапії, застосування мультимедіа, використання поезії та практичної стилістики дають можливість розробити підходи максимального спонукання студентів до групової та самостійної роботи.
Справжнє захоплення викликала також екскурсійна програма, за яку ми висловлюємо щиру вдячність пану Яцеку Рогу. Подорожі історичними місцями, цікаві розповіді, щедро приправлені доброзичливими жартами, не лише дозволили глибше зануритись у сферу польської культури (що є вкрай необхідним для викладачів), але й відчути спорідненість наших культурних світів. Нам дали можливість зрозуміти особливості слов’янських мов. До речі, це було зроблено не лише теоретично, а й наочно показано, як можна навчатись розважаючись, отримувати нові знань у атмосфері не звичної академічності, а за допомогою пригоди, гри та відпочинку.